Blog Dataclub: Uitleg bij de Snuffelfiets kwartaalrapportage
3 december 2023
  1. Artikel
  2. Blog Dataclub: Uitleg bij de Snuffelfiets kwartaalrapportage

Door Michiel Kleinnijenhuis

De Snuffelfietsers fietsen het hele jaar door weer en wind in de provincie Utrecht. Maar hoeveel wordt er eigenlijk gefietst en wat meten die Snuffelfietskastjes nou eigenlijk? Als Snuffelfietser kan je die vragen voor jezelf misschien wel beantwoorden met je persoonlijke data/dashboard, maar hoe past dat in het grotere geheel? De Dataclub Citizen Science gaat voor elk kwartaal een rapportage opleveren waarin we dat uit de doeken doen. De eerste kwartaalrapportage van januari t/m maart 2023 is af. In dit blog vertellen we je hoe de kwartaalrapportage tot stand is gekomen en hoe je deze moet interpreteren.

Toelichting kwartaalrapportage

De kwartaalrapportage heeft twee pagina’s. Op de eerste pagina laten we voor elke maand een kaartje met de gemiddelde fijnstofwaardes zien over de routes die in de provincie Utrecht gefietst zijn. Ook halen we een overzichtje van de maandelijkse weersituatie van de website van het KNMI. Op de tweede pagina vatten we de fietsprestaties samen in een tabelletje. Bovendien is daar ruimte voor een wisselend item waarin we iets dieper ingaan op iets wat ons opgevallen is in het fietsgedrag of de luchtkwaliteit.

De fijnstofkaartjes zijn zogenaamde hexbinplots die in een honingraatpatroon de fijnstofmetingen binnin de zeshoekjes middelen en de waarde coderen met een kleur. Voor het gemak hebben we er voor gekozen voor dezelfde kleurenschaal als op het dashboard van Civity. We laten hier echter niet het gemiddelde per dag, maar gemiddelde over de hele maand zien. Het is dus belangrijk te beseffen dat als een gebied op de kaart oranje/rood kleurt, dat nog niet betekent dat fijnstof altijd hoog is op die route.

In het vaste item op de tweede pagina analyseren we het fietsgedrag van de afgelopen tijd. De tabel laat per maand de totale tijd en afstand zien die gefietst is, en de hoeveelheid ritten die daarvoor nodig waren. Ook vind je daar hoeveel dat voor de gemiddelde fietser was. Verder laten we zien wat de Topper was: de maximale tijd, afstand en ritten die een fietser die maand heeft behaald.

In het weeroverzicht staan temperatuur, zonuren en regenval. De weersomstandigheden zijn belangrijk voor de Snuffelfietsers om meerdere redenen. Ten eerste is het waarschijnlijk een belangrijke factor in het fietsgedrag. Je stapt met regen misschien toch minder snel op de fiets voor een plezierritje, maar mogelijk geldt dat minder als je naar je werk moet fietsen.

Ten tweede weten we dat het weer invloed heeft op de hoeveelheid fijnstof in de lucht. Dit kwartaal hebben we daarom gekozen om iets nauwkeuriger naar de samenhang tussen fijnstof en regenval te kijken. Het viel ons op dat in het fijnstofkaartje van februari veel delen geelgekleurd waren. In vergelijking met januari en maart, laat februari dus een hogere gemiddelde fijnstofconcentratie zien. In het weerstaatje is te zien dat februari een uitzonderlijk droge maand was. Om dit uit te diepen, hebben we voor dit kwartaal de regenval per dag opgevraagd op de website van het KNMI en ook een gemiddelde fijstofwaarde per dag berekend. In die grafiek komt een duidelijk verband naar voren: als het regent worden zelden hoge fijnstofwaarden gemeten. Andersom komen pieken in fijnstof vrijwel alleen voor op droge dagen.

Download de kwartaalrapportage

Download hier de kwartaalrapportage

Vind de analyses terug via GitHub

De analyses die we doen kan je terug vinden op onze GitHub pagina. Als je een data-enthousiast bent, kan je hier onder andere de scripts bekijken die we gebruiken voor het maken van de kwartaal rapportage.

Heb jij suggesties voor de Dataclub?

Wil je ook aan de slag met de data? Wil je graag iets uitgelicht zien in een volgende editie? Wil je meefietsen? Of heb je andere suggesties? Mail ons via info@samenmetenutrecht.nl!

Ander nieuws

Nachttellingen

Nachttellingen

Nachttellingen Spannend nieuws! Telraam lanceert heel geleidelijk de langverwachte functie voor het tellen van verkeer in de nacht! De sensoren zullen vanzelf van dag naar nacht omschakelen wanneer de dagmodus niet genoeg licht meer ontvangt. 's Nachts kunnen de...

Lees verder